Baza wiedzy

Co to znaczy i co należy zrobić, gdy zapali się kontrolka oleju.

1 – nie sprawdziliśmy poziomu oleju w silniku i może go brakować do pełnego smarowania i zapewnienia odpowiedniego jego podawania przez pompę pod ustalonym jej wydatkiem.

1 – nie sprawdziliśmy poziomu oleju w silniku i może go brakować do pełnego smarowania i zapewnienia odpowiedniego jego podawania przez pompę pod ustalonym jej wydatkiem. W takim przypadku powinniśmy wyłączyć natychmiast silnik odczekać kilka minut aby olej spłynął do miski, a następnie sprawdzić jego poziom. W przypadku gdy brakuje oleju powinniśmy uzupełnić właściwym lub podobnym olejem, dolewając go porcjami, aby nie wywołać szoku termicznego przy znacznej dolewce. Optymalny poziom oleju w silniku jest ca. w okolicy ½ miarki wskaźnika. Gdy jednak stwierdzimy, że poziom oleju jest znacznie wyższy od stanu maksymalnego ( odnosząc to też do wcześniejszych stanów stwierdzimy, że znacznie go przybyło) to mamy problem z techniką silnika:
- gdy olej nie jest mętny, mlekowaty to najprawdopodobniej został rozcieńczony przez niespalone paliwo i trzeba jak najszybciej odstawić samochód do stacji diagnostycznej w celu naprawy,
- gdy olej jest mętny, mlekowaty to mamy problem ze szczelnością układu chłodzenia, uszczelnieniem głowicy silnika i również bez stacji serwisowej się nie obejdzie. W obydwóch przypadkach nie sugerowane jest kontynuowanie eksploatacji silnika.
2 – gdy kontrolka świeci się na wolnych obrotach a gaśnie przy obciążeniu silnika, może to być typowe dla olejów niskotarciowych oszczędzających paliwo zastosowanych w silnikach, gdzie ustawiono czujnik ciśnienia pod typowe oleje, w takim przypadku sugerowane jest sprawdzenie pracy czujnika oleju. Oleje o niskich lepkościach klasy np. 0W-X; 5W-X w porównaniu do klasycznych 10W-X lub 15W-X mogą z tytułu lepkości oleju wytwarzać mniejsze ciśnienie w układzie smarowania przy niskim obciążeniu silnika o małej jego prędkości obrotowej. Np. w silniku malucha, który długo jeździł na oleju 20W-40 nawet przejście na olej 15W-40 może wywoływać takie zjawisko.