Baza wiedzy

Jak rozpoznać, że należy wymienić olej w silniku?

Pomiar organoleptyczny lub zmiana jego objętości: - zwiększenie objętości oleju w silniku wg wskazania bagnetu, zauważone przy prowadzeniu regularnych obserwacji jego poziomu daje informację, że olej jest rozcieńczony przez paliwo, nie ma silników nie konsumujących oleju co jest związane ze smarowaniem powierzchni tłok-cylinder i jej równoczesnym uszczelnianiem, - gdy zauważymy z pomiarów na bagnecie kropeczki innej fazy ( woda) to daje informację o obecności wody będącej składnikiem każdego płynu chłodzącego.

Pomiar organoleptyczny lub zmiana jego objętości:

- zwiększenie objętości oleju w silniku wg wskazania bagnetu, zauważone przy prowadzeniu regularnych obserwacji jego poziomu daje informację, że olej jest rozcieńczony przez paliwo, nie ma silników nie konsumujących oleju co jest związane ze smarowaniem powierzchni tłok-cylinder i jej równoczesnym uszczelnianiem,

- gdy zauważymy z pomiarów na bagnecie kropeczki innej fazy ( woda) to daje informację o obecności wody będącej składnikiem każdego płynu chłodzącego.

 

Oczywiście w obydwóch przypadkach sprawdzany stan silnika i nie zalecamy jego eksploatacji bez wizyty w warsztacie.

Każdy dobry olej silnikowy ma własności dyspergujące pozwalające zmywać osady z silnika, jednak zdolność zmywania może się niekiedy wyczerpywać, można to samemu sprawdzić metodą plamy olejowej, którą skapujemy z bagnetu zanurzonego w ciepłym – gorącym oleju z silnika na kawałek bibuły, jeśli plama brudu z oleju rozprzestrzeniła się razem z olejem, to olej ma jeszcze odpowiednie własności dyspergujące.

Można również robić pewne eksperymenty np. jak długo olej wypływa z małej buteleczki z otworem, wtedy należy wykonać dwa testy: dla oleju z silnika i dla oleju świeżego dla równych objętości, jeśli czasy spływu nie różnią się więcej niż ±10%  to można dalej prowadzić eksploatację.

Bez żadnych badań zaleca się wymianę oleju, jeśli występowały problemy z jakością paliwa, wtedy silnik na pewno źle je spalał i olej jest rozcieńczony przez paliwo- szczególnie typu –olej napędowy.