Baza wiedzy

Jaki olej do turbodiesla?

Nowoczesne silniki Diesla z bezpośrednim wtryskiem do właściwej pracy potrzebują oleju o najwyższych parametrach, który wytrzyma dużo wyższe obciążenia termiczne i mechaniczne pochodzące z procesu spalania niż silnikach benzynowych.

Doładowanie, moc, a także moment obrotowy silnika są zależne od ilości dostarczanego powietrza oraz od ilości paliwa wtryskiwanego do cylindra. Silniki wysokoprężne nie mogą osiągnąć większej mocy z tej samej objętości powietrza co silniki benzynowe. Dzieje się tak, ponieważ optymalne spalanie w silnikach Diesla ma miejsce przy nadmiarze powietrza, a w silnikach benzynowych przy niedoborze. W związku z tym silnik Diesla, aby osiągnąć tę samą moc co benzynowy, musi mieć większą pojemność lub  stosuje się doładowanie, pozwalające głównie uzyskać więcej mocy z silnika, ale także aby chłodzić i ograniczać emisję sadzy.

Konstruktorzy stosują różne systemy sprężarek rotacyjnych gdzie szczytowe  obroty turbiny wynoszą co najmniej 140 000 - 250 000 obr./minutę. Aby zapobiec przegrzewaniu się oleju w obudowie, łożyska turbosprężarki silników doładowanych są chłodzone płynem z układu chłodzącego. Bez tego, jeżeli silnik zostanie wyłączony za wcześnie, olej w łożysku i obudowa od strony turbiny może osiągnąć temperaturę wyższą nawet niż 300 stopni Celsjusza.

Sadza w silnikach Diesla powstająca w wyniku procesu spalania przedostaje się do oleju powodując jego zagęszczanie. Jeśli nie podejmie się kroków zapobiegawczych, to lepkość oleju zaczyna wzrastać w proporcjonalnym stopniu do ilości sadzy, która przedostała  się do oleju. Stąd powstała grupa olejów  odpowiednich do silników Turbodiesel  gdzie  stosuje specjalnego pakiety dodatków pozwala kontrolować zawartość sadzy i utrzymywać ją w stanie zdyspergowanym, uszczelniać i chłodzić  elementy sprężarki przy zapewnieniu utrzymania odpowiednio trwałego filmu smarnego.