Baza wiedzy

Lepkość oleju - jak czytać etykiety?

Dla większości kierowców klas lepkości SAE to najważniejszy parametr oleju.

Dla większości kierowców klas lepkości  SAE to najważniejszy parametr oleju. Klasyfikacja SAE dzieli oleje na sezonowe zimowe oznaczane cyfrą 0-25 i literą W oraz oleje letnie oznaczane cyfrą od 20-60. Najczęściej stosujemy oleje wielosezonowe łączące cechy lepkościowe olejów zimowych i letnich, czyli taki olej w niskich temperaturach będzie się zachowywał jak zimowy a w podwyższonej temperaturze jak letni dla  swojej klasy.

W olejach zimowych im  niższa wartość przed literą W, tym olej lepiej sprawdza się w niskich temperaturach. Im wyższa jest druga wartość (po literze W), tym wolniej spada lepkość  wraz ze wzrostem temperatury. Olej 0W-30 jest nisko lepki w całym zakresie temperatur (dzięki temu powoduje mniejsze opory). Olej 10W-60 nawet przy wysokich temperaturach nie spływa ze ścianek cylindrów.

Obecnie wszystkie oleje jednosezonowe (5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50) w zastosowaniach do silników mobilnych pojazdów zostały zastąpione olejami wielosezonowymi (5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40 itp), dostosowanymi do wysokich potrzeb współczesnych kierowców. Oleje wielosezonowe dostosowane są zarówno do pracy w wysokich, jak i niskich temperaturach. Zastosowanie odpowiedniego oleju nie tylko chroni silnik, ale także zwiększa komfort jazdy i pozwala ograniczyć zużycie paliwa. W przypadku ochrony zużycia paliwa szczególnego znaczenia nabierają oleje ( 0W20;5W20; 0W30; 5W30).

Jak czytać opisy na etykietach?

Zobacz także: Lepkość oleju rozkodowana (tabela)